Wednesday, December 06, 2006

Intro

Jag är konstnär men jag vill varken måla, skulptera eller på annat sätt skapa konstföremål. En stor del av min konstnärliga aktivitet går ut på att försöka förstå och påverka de teoretiska och praktiska grunderna utifrån vilka konsten definieras, presenteras och konsumeras. I min verksamhet sammanflätar jag konstnärligaktivitet med samhällsengagemang, pedagogik, kritik och mycket annat.

Jag är inte inriktad på produktion och försäljning av konstföremål utan på kommunikation. Mitt sätt att arbeta kan klassas som konceptuellt eller socialt och är välförankrat i samtidskonsten, men mina arbetsmetoder är besläktade både med 60-talets performativa konst och med den primitiva shamanismen.

De läsare som har träffat mig eller hört mig tala i olika sammanhang, vet att jag pratar väldigt fort. Jag brukar säga att jag lyssnar lika fort som jag pratar, men det hjälper föga, då många varken hinner avbryta mig eller processera den mängd information som jag förmedlar med mina tankars hastighet.

Jag talar snabbt men skriver desto långsammare. I SKRIFT är ett försök till att erbjuda alla som är intresserade av mina tankar en möjlighet att ta del av dem i sin egen takt.

No comments: